Belangrijke zaken voor de huurder
Vanaf 1 januari 2020 verstrengt de eigendomsvoorwaarde.
U mag dan geen woning of bouwgrond
- in volledig of gedeeltelijk volle eigendom hebben
- in volledig of gedeeltelijk vruchtgebruik hebben
- in volledig of gedeeltelijk erfpacht of opstal hebben
- volledig of gedeeltelijk zelf in vruchtgebruik gegeven hebben
- volledig of gedeeltelijk zelf of door een derde in erfpacht of opstal gegeven hebben
Zaakvoerders, bestuurders of aandeelhouders mogen deze zakelijke rechten niet in hun vennootschap brengen.
Deze eigendomsvoorwaarde geldt vanaf 1 januari 2020 ook voor huurders. Maar indien er al een rechtshandelingen plaatsvonden voor 1 januari 2020 moet u geen actie ondernemen.
Heb je eigendom?
Je bent verplicht om onze maatschappij hierover te informeren. Contacteer ons en we bekijken samen je dossier.
- Je had op 1 maart 2017 een woning of bouwgrond in gedeelde eigendom of vruchtgebruik. Dan heb je tijd tot 28 februari 2018 om je eigendom te verkopen.
- Je had op 1 maart 2017 een woning of bouwgrond in je vennootschap in gedeelde eigendom of vruchtgebruik. Dan heb je tijd tot 28 februari 2018 om je eigendom te verkopen of uit de vennootschap te stappen.
- Je hebt onlangs een woning of bouwgrond kosteloos gekregen. Bijvoorbeeld, door een erfenis. Dan heb je één jaar tijd om de woning te verkopen. Voor een bouwgrond heb je vijf jaar tijd.
Wat als je niet op tijd verkoopt?
Is de termijn van één jaar te kort om te verkopen? Verwittig ons dan. Als je gegronde redenen hebt, kunnen we de termijn verlengen.
Verkoop je helemaal niet? Dan zal onze maatschappij jouw huurovereenkomst stopzetten. Je hebt dan een opzegtermijn van zes maanden. Het is dus erg belangrijk dat je ons op tijd informeert.
Hoe & wanneer betaal ik de huishuur?
U kan de huishuur maandelijks zelf betalen of aan de hand van een doorlopende of bestendige opdracht. De huishuur stort je voor de 10e van de maand op het volgend rekeningnummer: BE12 7785 4531 8392. Vermeld steeds het OGM-nummer of gestructureerde mededeling (+++***/****/*****+++). Dit kan u links onderaan uw berekeningsnota terugvinden.
Wat als ik mijn huishuur niet (tijdig) kan betalen?
Heb je problemen om je huur te betalen? Praat erover met ons. Je kan ons bellen, e-mailen of langskomen tijdens een contactmoment of na een afspraak.
Wacht niet te lang om ons te informeren. We zoeken samen met jou een oplossing.
Als je ons niet verwittigt en je betaalt niet op de betalingsdatum, ontvang je van ons een rappelbrief (herinneringsbrief). Als de huishuur tegen het einde van de lopende maand nog steeds niet betaald werd, krijg je een aangetekende ingebrekestelling. Je krijgt dan nog de kans om de huishuur te betalen. Doe je dit niet, dan verplicht de regelgeving ons het dossier door naar het OCMW, het CAW en de Vrederechter.
Daarom is het zeer belangrijk dat je de huishuur op tijd betaald wordt of je ons tijdig verwittigt als het eens moeilijk lukt omwille van financiële moeilijkheden. Wij zijn steeds bereid om te luisteren en om samen op zoek te gaan naar een oplossing.
wanneer kan mijn huishuur aangepast worden?
* Indien uw HUIDIG gezinsinkomen (gezamenlijk belastbaar inkomen) minstens 20% lager is dan dat van het referentiejaar. Het huidige inkomen wordt berekend op basis van de gezinsinkomsten van de afgelopen 3 maanden.
* Indien u met pensioen gaat, is een herziening van de huurprijs ook mogelijk.
* Indien uw gezinssamenstelling wijzigt (bv door bijwoning, overlijden, …), kan dit ook invloed hebben op uw huurprijs.
Neem VOORAF telefonisch contact (056 73 81 11 Toets 3) of stuur een mail (huurders@wmelan.be), zo kunnen wij met u afspreken welke documenten u dient te bezorgen.
LET OP ! De gevraagde documenten dienen altijd bezorgd te worden TEGEN UITERLIJK de 10e van de maand.
Hoe wordt de huur berekend?
De huur wordt berekend op basis van uw gezinssamenstelling, gezinsinkomen en de woning.
Wat is de gezinssamenstelling?
Dit zijn alle gezinsleden die gedomicilieerd zijn in jullie sociale woning/appartement en alle kinderen met lopend omgangsrecht.
Welke invloed heeft uw gezinssamenstelling op de huur?
- Relatie met de referentiehuurder
De referentiehuurder werd aangesteld bij uw inschrijving of bij de start van uw contract.
De relatie tegenover de referentiehuurder bepaalt de mate waarin uw inkomen meegerekend wordt voor de berekening van de huur.
- Personen ten laste: Iemand is ten laste als die persoon kinderbijslaggerechtigd is en/of 66% invalide RZI erkend is.
Hoeveel bedraagt de gezinskorting?
|
Kind ten laste |
Kind ten laste (niet bij u gedomicilieerd) |
Volwassene |
Geen invaliditeit |
€ 21 |
€ 10,5 |
- |
Invaliditeit (66%) |
€ 42 |
€ 21 |
€ 21 |
LET OP! Als een omgangsregeling loopt voor de kinderen is een andere verdeling van toepassing:
Huurt uw ex-partner een sociale woning?
|
|
JA |
NEEN |
Is het kind bij u gedomicilieerd? |
JA |
€ 10,5 |
€ 21 |
|
NEEN |
€ 10,5 |
€ 10,5 |
Om de korting te ontvangen moet U ons wel de juiste documenten (vonnis, akte,. ) en een verklaring bezorgen, ondertekend door u en uw ex-partner.
Gelieve ons ONMIDDELLIJK te verwittigen, indien uw gezinssamenstelling zou wijzigen!
Wat is het gezinsinkomen?
Vanaf 1 januari 2020 houden we rekening met het inkomen van de huurders en alle meerderjarige gezinsleden. Enkel het inkomen van meerderjarige kinderen die nog kinderbijslag genieten, tellen we niet mee.
Voor de huurprijs van 2023 wordt er rekening gehouden met het laatst beschikbare aanslagbiljet van de belastingen.
Deze inkomsten kan u meestal terugvinden op uw aanslagbiljet onder ‘ gezamenlijk belastbaar inkomen’ en ‘afzonderlijk belastbaar inkomen’. Onder inkomsten worden ook alle inkomensvervangende tegemoetkomingen gerekend zoals bv. uitkeringen van de FOD sociale zekerheid en leefloon.
Deze inkomsten worden eveneens geïndexeerd; het geïndexeerde bedrag vindt u onder ‘geïndexeerd gezinsinkomen’
Wat is de basishuur?
Vanaf 1 januari 2020 wordt de marktwaarde bepaald door het schattingsmodel van het agentschap Wonen in Vlaanderen. Een basishuur is de indexatie van de marktwaarde aan de hand van de gezondheidsindex.
De basishuur, die vermeld staat in uw berekeningsnota is eveneens het maximum dat u dit jaar kan betalen voor uw sociale huurwoning of – appartement.
Wat is de solidariteitsbijdrage?
Als jij en jouw gezin meer verdienen dan de inkomensgrenzen, dan betaal je een iets hoger aandeel. Deze solidariteitsbijdrage blijft behouden.
De inkomensgrenzen voor 2023 zijn:
- alleenstaande: 28.105 euro
- alleenstaande met een handicap: 30.460 euro
- anderen: 42.156 euro. Per persoon ten laste tel je er 2.356 euro bij. Een persoon ten laste is een kind of een persoon met een handicap.
Verdien je minder dan de inkomensgrens?
Dan verandert er niets. We delen jouw geïndexeerde inkomen nog altijd door 55.
Verdien je meer dan de inkomensgrens?
Dan delen we jouw geïndexeerde inkomen door 54, 53 of 52. Dat gaat zo:
- jouw inkomen is hoger dan de inkomensgrens, maar lager dan 125% van de inkomensgrens: we delen door 54.
- jouw inkomen is minstens 125%, maar lager dan 150% van de inkomensgrens: we delen door 53.
- jouw inkomen is 150% van de inkomensgrens of hoger: we delen door 52.
Wat is de energiecorrectie?
Als WM Elan extra geld heeft geïnvesteerd om jouw woning energiezuiniger en milieuvriendelijker te maken, dan verbruik je minder energie en bespaar je geld op het gebruik van verwarming en warm water.
Om onze investering terug te kunnen verdienen, rekenen we een maandelijkse toeslag aan bovenop jouw huurprijs. Deze toeslag is de energiecorrectie en telt enkel voor woningen met energiezuinige investeringen, zoals goede isolatie of een zuinige verwarmingsketel.
De grootte van de toeslag hangt af van de hoeveelheid energie die jij minder verbruikt door onze extra investering. Deze hoeveelheid energie berekenen we volgende de regels die de Vlaamse Regering vastlegde.
De uitgespaarde hoeveelheid energie rekenen we gedeeltelijk door aan het voordelige sociale tarief. Op deze manier is deze toeslag een eerlijk bedrag dat altijd lager is dan het bedrag dat jij bespaart op jouw energiefactuur.
Wat is de patrimoniumkorting?
Huurders met eenzelfde inkomen zouden normaal eenzelfde huurprijs betalen, ongeacht de aard van de woning. Om de huurprijs toch afhankelijk te maken van de aard van de woning wordt een patrimoniumkorting toegekend.
Bijvoorbeeld: Een sociale huurder die een kleine, oudere gezinswoning huurt zal minder huur betalen dan een sociale huurder met hetzelfde inkomen die een grotere, nieuwe woning huurt.
Wat is de minimale huurprijs?
De minimale huurprijs wordt geïndexeerd volgens de gezondheidsindex. Dit bedrag is het minimum dat u dit jaar voor uw sociale huurwoning of – appartement kan betalen.
Wat zijn huurlasten?
Huurlasten zijn kosten die ten laste zijn van de huurder. Voor alle woongelegenheden zijn dat de brandverzekering huuraansprakelijkheid en het aandeel depannage en onderhoud in het omniumcontract centrale verwarming, elektriciteit en sanitair. Voor appartementen komen daar nog de kosten van de gemeenschappelijke delen bij. (Lift, poetsfirma, toezichter, …) De berekeningswijze van deze kosten vindt u in bijlage.
De facturen liggen ter inzage in onze kantoren.
Wanneer betaal je een onderbezettingsvergoeding?
Sedert 1 maart 2017 werd door de wetgever een onderbezettingspremie ingevoerd. In welke situaties moet je deze betalen:
- Je mag één slaapkamer meer hebben dan het aantal bewoners. Heb je twee of meer slaapkamers te veel? Dan woon je onderbezet. We vragen je te verhuizen naar een kleinere woning.
- Je krijgt dan twee keer een aanbod op maat. Weiger je dit twee keer? Dan moet je verplicht een onderbezettingsvergoeding betalen.
Hoeveel betaal je?
Je betaalt voor een slaapkamer te veel 35 euro/maand (bedrag in 2023). Dit betaal je extra bij je maandelijkse huurprijs en kosten.
Ik woon te groot
De grootte van je gezin bepaalt de grootte van je woning. Je mag één slaapkamer meer hebben dan het aantal bewoners.
Maar, heb je twee of meer slaapkamers te veel? Dan woon je ‘onderbezet’. We vragen je dan te verhuizen naar een kleinere woning.
Wat mag bijvoorbeeld niet?
- Je woont alleen en hebt drie slaapkamers. Dan heb je twee slaapkamers extra. Dit is één te veel.
- Je bent een koppel en hebt vijf slaapkamers. Dan heb je drie slaapkamers extra. Dit is twee te veel.
Wat mag bijvoorbeeld wel?
- Je bent een koppel met één kind en hebt vier slaapkamers. Dan heb je maar één slaapkamer te veel. Dit mag.
Waarom bekijken we dit?
We willen je een woning op jouw maat geven, niet te groot, niet te klein.
Een grote woning vraagt vaak meer onderhoud en energiekosten dan een kleine woning. Je verhuist naar een andere woning dichtbij, waarbij je huurkosten nooit hoger liggen dan nu.
Ook staan er veel grote gezinnen op onze wachtlijst. Zij kunnen dan verhuizen naar een woning op hun maat.
Naar een kleinere woning
Heb je twee of meer slaapkamers te veel? Dan woon je onderbezet. We vragen je dan te verhuizen naar een kleinere woning.
Schrijf je in en kies je kleinere woning
Je kunt je inschrijven voor een kleinere woning. Je kunt dan zelf je keuze aanduiden. Je kiest dan de wijk, het type woning (appartement of huis) en maximale huurprijs die je wilt betalen.
Contacteer ons per e-mail of bel ons. Een medewerker van onze maatschappij komt langs ofwel kan je een afspraak maken om je inschrijving in orde te brengen.
Schrijf je je niet in?
Dan kan je niet kiezen. Wij doen je zelf een aanbod op maat:
- De woning heeft een juiste grootte voor jouw gezin.
- De woning ligt maximaal 5 kilometer van je woning nu.
- De totale kostprijs is even hoog of lager dan je kostprijs nu. Dit is je huurprijs en extra kosten (huurlasten en individueel verbruik) samen.
Je krijgt twee keer zo’n aanbod.
Wil je de eerste woning niet huren of reageer je niet op tijd? Dan krijg je na minimaal drie maanden opnieuw een aanbod. Wil je ook deze tweede woning niet huren of reageer je niet op tijd? Dan moet je verplicht een onderbezettingsvergoeding betalen. Dit betaal je extra bij je huurprijs en kosten.
Aanvaard je een aanbod? Dan moet je geen onderbezettingsvergoeding betalen.
Je woont bij ons, maar je wilt graag verhuizen. Dan mag je een andere woning vragen. Dat noemen we een ‘mutatie’.
Je vult hiervoor documenten in en schrijft je zo opnieuw in als kandidaat-huurder. Je komt op de gewone wachtlijsten terecht.
Heb je voorrang op kandidaat-huurders die nog niet bij ons wonen?
In sommige gevallen heb je voorrang. Wanneer?
- Je hebt voorrang als je verhuist omdat je gezinssamenstelling veranderd is en je huidige woning niet meer is aangepast aan de nieuwe situatie. Dat noemen we een ‘mutatie’.
- Soms heb je voorrang op basis van specifieke voorrangsregels die ook voor jou gelden. Informeer je hierover bij ons.
- In alle andere gevallen heb je geen voorrang.
Melding?
Heb je een probleem of moet er een herstelling gebeuren? Neem dan contact op met WM Elan op het nummer 056/73.81.11 toets 1.
Ons kantoor is telefonisch bereikbaar op:
- Maandag 9u00 tot 11u30 en 14u00 tot 16u00
- Dinsdag 9u00 tot 11u30
- Woensdag 9u00 tot 11u30 en 14u00 tot 16u00
- Donderdag 14u00 tot 18u00
- Vrijdag 9u00 tot 11u30
Tijdens de week van 16u00 tot 22u00 en op zon- en feestdagen kun je tussen 8u30 tot 22u00 voor dringende gevallen terecht op het nummer 0475/32 01 02.
Niet dringende interventies kunnen aangerekend worden.
ONDERHOUD VAN CENTRALE VERWARMINGSINSTALLATIE EN/OF SANITAIRE INSTALLATIE
Onze maatschappij heeft voor alle woongelegenheden een overeenkomst met de onderhoudsfirma Six bvba uit Izegem.
Zij staan in voor het onderhoud en herstel van de verwarmingsinstallatie en de elektrische boiler. (uitgezonderd kachels in eigendom van de huurder)
De firma Six zal zelf opbellen en een afspraak maken voor het onderhoud! U hoeft hiervoor niets te doen!
Schade door verkeerd gebruik en/of vandalisme is niet inbegrepen in deze overeenkomst en wordt bijgevolg afzonderlijk aangerekend.
Kosten hieraan verbonden worden evenredig verdeeld onder alle huurders die beschikken over een Cv-installatie en/of sanitaire installatie. Deze huurlast wordt verrekend via een maandelijkse afbetaling op basis van de totale reële kosten van de meest recente jaarlijkse afrekening.
bereikbaarheid:
De firma Six is 7op 7 telefonisch bereikbaar op het volgende nummer: 051/31.20.12
Ten laste van wie?
Samen dragen we zorg voor je woning. Dit betekent dat soms jij een herstelling moet betalen, in sommige betaalt WM Elan de herstelling. Twijfel je? Contacteer ons dan. Wij bekijken samen met u voor wie het is.
Als de herstelling door WM Elan moet gebeuren, breng ons dan zo vlug mogelijk op de hoogte zodat wij het nodige kunnen doen.
Als de herstelling ten laste is van u als huurder, breng dit dan zo vlug mogelijk in orde.
Procedure
Je moet na je huurperiode je huis teruggeven in de oorspronkelijke staat, zoals we die samen vaststelden in de plaatsbeschrijving. Wil je toch aanpassingen doen zoals een tuinhuis, een afdak, een veranda, een schotelantenne of hok voor een dier plaatsen? Dan moet je voor zo een verandering vooraf onze toestemming vragen en krijgen via een brief.
Soms is onze toestemming niet voldoende. Voor een tuinhuis bijvoorbeeld moet je ook stedenbouwkundige voorwaarden respecteren. De stedenbouwkundige voorwaarden kan je navragen bij de gemeente. Hou er ook rekening mee dat onze woonmaatschappij op het einde van je huurcontract altijd kan eisen dat je de woning herstelt in de oorspronkelijke staat. We kunnen de veranderingen ook overnemen zonder dat je daarvoor een vergoeding kan vragen.
Contact
Hebt u vragen over veranderingswerken of over de procedure om deze aan te vragen, neem dan gerust contact met Tom Desmet van WM Elan.
aanvraagformulierMijn buren
Je buren kies je niet. Ze wonen gewoon naast, boven of onder je. Toch heb je dagelijks met elkaar te maken. Soms staat men er niet bij stil dat bepaalde zaken/gedragingen hinderlijk kunnen zijn voor anderen. Door rekening te houden met elkaar blijft het leuk in jouw buurt. WM Elan hecht veel belang aan de leefbaarheid in haar wijken.
Wij geven daarom een aantal tips mee voor een goed contact met uw buren te bevorderen:
- Groet je buren, dat is aangenaam.
- Maak een praatje, dan weet je wat er leeft.
- Zorg dat het stil is tussen 22 uur ’s avonds en 6 uur ‘s morgens. Kondig een feestje of mogelijke geluidshinder aan, maar beperk eventuele overlast tot een minimum.
- Stoort u zich aan iets? Praat dan eerst zelf met de persoon in kwestie.
- Laat geen voorwerpen of afval slingeren in de gang of op de stoep.
- Help spontaan een handje als je ziet dat je buur het kan gebruiken.
- Zet tv/radio/pc altijd op een aanvaardbaar volume (dus jij kan alles horen, maar de buren niet) en dit zowel ’s nachts als overdag. Als u graag naar luide muziek luistert, kunt u een koptelefoon opzetten. Indien u uw ramen openzet, is luide muziek ook buiten hoorbaar!
- Als u ’s avonds laat nog buiten zit, let er dan op dat je radio niet te luid speelt en zorg zelf niet voor geluidsoverlast (stemvolume aanpassen).
- Soms moet je wat klusjes doen in huis, maar doe dit wanneer de buren er het minst last van hebben. Dus vermijd klussen (bv. boren en timmeren) op vroege of late tijdstippen (voor 8u00 en na 20u00). Verwittig de buren als je grote klusplannen hebt en maak eventueel afspraken.
- Wasmachine/droogkast : afhankelijk van waar uw wasmachine en/of droogkast staat, kunnen zij in werking voor geluidsoverlast zorgen. U kunt beter niet ’s avonds laat of ’s nachts wassen. Hebt u nachttarief, maak hiervan dan vooral gebruik in het weekend. U kan eventueel ook trillingdempers onderaan de wasmachine plaatsen.
- Stofzuig niet meer na 22u00.
- Een blaffende hond in de buurt kan heel hinderlijk zijn. Een hond is een gezelschapsdier en in veel gevallen blaffen honden als ze alleen zijn. Als eigenaar merkt u daar niets van, terwijl uw buren de hinder ervaren. Vraag dus af en toe eens aan uw buren of zij geen last hebben van hondengeblaf. Hebt u een hond die veel blaft, doe dan het nodige om dit te vermijden : gedragtraining, de hond in een bench onderbrengen bij uw afwezigheid, navraag doen bij uw dierenarts,…
Indien de buren blijvend last van het geblaf ondervinden, kan de eigenaar gevraagd worden om de hond weg te doen. - Hakken : hoge hakken en harde zolen klinken erg door op harde vloerbekleding (vooral van toepassing op bewoners van appartementen). U kan dit voorkomen door in huis op uw sokken of schoenen met zachte zolen te lopen.
- Meubelen : tracht uw meubelen op te heffen en niet te verschuiven. U kan eventueel viltjes onder de stoel – en tafelpoten vastmaken.
- Deuren/kastdeuren : door deuren rustig dicht te doen en op trappen niet te rennen of te springen, houdt u rekening met de rust van uw medebewoners.
- Roepen/tieren : hou er rekening mee dat buren hier eveneens last van kunnen ondervinden.
Veroorzaken je buren overlast?
Praten
1. Praat met de buren. Spreek je buur er vriendelijk ook over aan. Is de buur zich bewust van de overlast? Bespreek het rustig met je buur.
2. Helpt praten niet. Als een gesprek niet helpt, kun je volgende stappen zetten?
- Hebben buren ook last van de overlast?
- Neem contact op met de politie, bijvoorbeeld bij nachtlawaai. Vraag altijd een meldingsfiche aan.
- Contacteer de wijkagent
- Dien klacht in bij WM Elan.
Hoe kan ik een klacht indienen?
- Als praten met de buur niet helpt, kan je contact opnemen met WM Elan. Anonieme klachten worden niet opgevolgd.
- Ga na of er ook buren overlast ondervinden en die eventueel samen klacht in. Samen sta je sterker
- Je kan klacht indienen bij WM Elan:
- Schriftelijk via brief of mail
- Telefonisch
- Voor het indienen van een klacht of voor meer informatie: Laura Bossuyt, 056/73.81.11 – laura.bossuyt@wmelan.be
Wat doet WM Elan?
WM Elan gaat na of de klacht terecht is. Vervolgens zullen we bemiddelen tussen de verschillende partijen. Dat kan via gesprekken op kantoor. Als bemiddeling niet helpt, kan WM Elan een gerechtelijke procedure opstarten. Dit gebeurt in uitzonderlijke gevallen. De persoon die klacht indient, moet bewijsmateriaal verzamelen. Het is de vrederechter die beslist.
Huisbezoeken van de sociale dienst
De medewerksters van de sociale dienst komen ook regelmatig op huisbezoek bij de huurders. Deze bezoeken hebben als doel om onze huurders beter te leren kennen en ook om na te gaan of het onderhoud van de woning door de huurder lukt. Bij een huisbezoek wordt dus steeds ook de staat van de woning bekeken. De sociale dienst wenst de huurder bij te staan en de medewerksters van de sociale dienst treden dan ook op als woonbegeleidsters. Op die manier pogen we als maatschappij ook de zorg voor de huurders op ons te nemen. Een huisbezoek van de sociale dienst wordt door de medewerksters steeds per brief aangekondigd. We vragen ook steeds aan de huurder de sociale dienst te verwittigen als op het afgesproken tijdstip het huisbezoek niet kan plaatsvinden.
Gemeenschappelijke ruimtes in appartementen
In bepaalde appartementsblokken maken de buren onderlinge afspraken over de schoonmaak, in andere blokken regelt WM Elan de schoonmaak ervan (waarbij de kosten in de huishuur worden doorgerekend). Wij vragen aan iedere huurder om de gemeenschappelijke ruimtes schoon te houden:
- Zet geen afval/vuilniszakken of ander persoonlijk materiaal in de gemeenschappelijke hal of tellerplaats.
- Laat uw huisdier er zijn behoefte niet doen, gebeurt dit wel eens per ongeluk, ruim het dan onmiddellijk zelf op.
- Neem uw persoonlijke post en reclame steeds onmiddellijk mee.
- Bent u een nieuwe bewoner en moet u samen met de andere bewoners instaan voor het onderhoud, vraag dan aan uw buren hoe de onderhoudstaak verdeeld wordt.
Afval en huisvuil
Laat geen afval rondslingeren en laat uw huisvuil tijdig ophalen. Plaats uw huisvuil pas vanaf 19u00 op de avond voor de ophaling buiten.
Huisdieren
Huisdieren zijn toegelaten als de volgende voorwaarden worden nageleefd:
• Huisdieren mogen geen overlast, schade of lawaai veroorzaken;
• Huisdieren moeten qua grootte en aantal aangepast zijn aan het appartement/de woning;
• Huisdieren horen aan de leiband in de gemeenschappelijke delen;
• Huisdieren mogen niet gevaarlijk zijn en geen bedreiging vormen voor andere bewoners;
• Huisdieren mogen het goede onderhoud van het appartement/de woning niet in het gedrang brengen;
• Het voederen van dieren (katten, vogels, …) in en rond de gebouwen is verboden. Dit trekt ongedierte aan. De kosten van de bestrijding hiervan zijn ten laste van de huurder.
Aandachtspunten:
• Laat geen uitwerpselen/haren achter in de gemeenschappelijke delen. Als er een ongelukje gebeurt, kuis je dit onmiddellijk op;
• Zorg goed voor je huisdier. Bv: kuis de kooi of kattenbak voldoende uit, zodat er geen geurhinder ontstaat. Vermijd en behandel vlooien en parasieten;
• Laat je huisdier zijn behoefte niet doen in de gemeenschappelijke delen;
• Vraag na bij je buren of je huisdier geen hinder veroorzaakt, misschien blaft je hond tijdens je afwezigheid;
• Bij bezoeken van WM Elan moet je loslopende dieren vastleggen of uit de ruimte verwijderen. Doe je dit niet, dan kan het huisbezoek worden afgelast en wordt jou een nutteloze verplaatsingskost aangerekend;
• Huisdieren mogen niet alleen achtergelaten worden in de woning voor een lange tijd. Ook niet als iemand ze dagelijks eten komt geven. Opgesloten dieren reageren immers op het minste geluid en maken lawaai.
Nederlands spreken
Als je bij ons langs komt of met ons belt, dan spreken we Nederlands. Ook onze brieven zijn in het Nederlands opgesteld.
Om je in te schrijven, is er geen taalkennisvereiste. Maar als huurder heb je dat wel.
Kan je nog geen of te weinig Nederlands tijdens de inschrijving, sturen we je graag door naar:
Het Huis van het Nederlands
Wijngaardstraat 11, 8500 Kortrijk
tel. 056 32 44 86
mail: kortrijk@integratie-inburgering.be
Want na 2 jaar sociaal huren, moet je als huurder de basistaalvaardigheid Nederlands niveau A2 hebben. Heb je dat na 2 jaar niet, moet WM Elan dit doorgeven aan de Toezichthouder. Die kan je een geldboete geven.
Bovenop de huurprijs moeten de huurders vaak bijkomende kosten betalen, bv. voor water, elektriciteit en verwarming.
Volgen hier een aantal tips om deze kosten te beperken. Ook in verband met veiligheid krijg je wat tips.
Water
Water is kostbaar, wees zuinig! Hierbij enkele tips om water te besparen:
- Neem een douche in plaats van een bad. Een gevuld bad bevat ongeveer 120 liter, terwijl een gemiddelde douchebeurt ongeveer 60 liter verbruikt.
- Als je een nieuwe wasmachine of vaatwasser koopt, kies dan voor een energiezuinig toestel met label A+ of beter. Check zeker bij Eandis of je in aanmerking komt voor een premie voor de aankoop van een energiezuinig toestel.
- Draai altijd de kraan dicht terwijl je je tanden poetst.
- Leg steeds een deksel op je pan, zo verdampt er minder water.
- Laat je wasmachine of vaatwasser alleen maar draaien als die vol zit.
Ook een lekkende kraan of een doorlopend toilet heeft een groot effect op je waterfactuur. Druppen er tien druppels per minuut uit je kraan? Dan betaal je al snel 17 euro extra op je jaarlijkse waterfactuur. Voor een toilet dat blijft lopen, ben je al snel 900 euro per jaar (of 75 euro per maand) kwijt.
Laat een lekkende kraan of doorlopend toilet dus snel repareren. De reparatie betaal jij als huurder zelf.
Voorkomen is nog belangrijker. We geven je een aantal tips:
- Ontkalk elk jaar je kranen met azijn.
- Vervang dichtingsringetjes als je merkt dat er water begint door te sijpelen.
- Draai elk jaar de afsluitkraantjes achter het toilet en de gootsteen eens dicht en weer open.
- Zorg dat de waterleiding niet bevriest op plaatsen waar het zeer koud is (bijvoorbeeld de garage). Bescherm de waterteller, de leiding en de kranen met isolatiemateriaal of dekens.
Ventileren
Laat frisse lucht binnen! Wist je dat we gemiddeld 85% van ons leven binnenshuis doorbrengen? Dan weet je meteen hoe belangrijk het is om van je huis een gezonde leefomgeving te maken.
Koken, verwarmen, stofzuigen, strijken en zelfs gewoon ademhalen: ze brengen stoffen in de lucht die je ziek kunnen maken. Zonder frisse lucht krijg je vaker hoofdpijn en word je makkelijker ziek. Ook maakt slechte lucht jouw woning vochtig en creëert schimmels.
Ventileren en verluchten is de boodschap:
- Zet ’s morgens en ’s avonds enkele ramen wijd open. Zelfs voor een kwartier of half uur heeft dat effect.
- Hou verluchtingsroosters vrij. Plak ze niet af.
- Nam je een douche of bad? Zet het dichtstbijzijnde raam open.
- Kook je? Zet dan de dampkap aan en het raam open.
- Droog je kleren in je woning? Zet ook dan een raam open.
Ook in de winter is het de moeite de ramen kort open te zetten: frisse lucht maakt je huis droger. En droge lucht vraagt minder energie om op te warmen. Dus je verbruikt minder energie.
Je leest meer over verluchten en ventileren in onze folder ventileren!
Elektriciteit
Met enkele kleine aanpassingen beperk je jouw energieverbruik, de meeste ingrepen kosten je niks!
- De ideale temperatuur in de slaapkamer is 18 graden. Voor de keuken en living is dat eerder 21 graden. Maar trek gerust een extra trui aan en bespaar 7% energie door de verwarming één graad lager te zetten.
- Laat ’s nachts of overdag als er niemand thuis is de temperatuur in jouw leefruimten zakken tot 15 of 16 graden.
- Zorg dat je ramen proper zijn en open altijd je gordijnen, dan kan de zon je woning verwarmen.
- Een kamer verwarmen met een elektrisch toestel doe je beter zo weinig mogelijk.
- Kies voor spaarlampen of (warmwitte) led-lampen op plaatsen in je woning waar vaak het licht brandt. Schakel lampen altijd uit tenzij je onmiddellijk terugkeert.
- Ontdooi geregeld je koelkast en vriezer. Een ijslaag zorgt voor een hoger verbruik. Zet geen warme voedingswaren in je koelkast. Laat ingevroren eten ontdooien in je koelkast: ze helpen je koelkast koud te houden. Een volle koelkast verbruikt meer energie dus beperk de inhoud.
- Schakel toestellen zoals een televisie volledig uit met de aan/uitknop: in stand-by verbruikt het toestel nog altijd energie.
Voor meer tips kijk je op de website van energiesparen.